Match Former og Farger, Tall og Mengder

Et godt tips når du skal ha brikkene ned i boksen: Stable brikkene i høyden og træ boksen oppå!


Spilleregler og spillvarianter for Match Former og Farger, Tall og Mengder:

 

  1. Match brikkene i grupper på to, tre eller fire:
    Brikkene matches etter form, farge, tall eller mengde. For eksempel: Kan du finne to hjerte-figurer? Kan du finne tre femkanter? Kan du finne fire brikker som alle gir svaret fem?
  2. Mini Match:
    Plukk ut noen få Match og spill med disse. Slik får du et enklere spill. Kan være hensiktsmessig ved introduksjonen av spillet. I alle de følgende spillvariantene kan det også plukkes ut bare noen Match.
  3. Lek med former:
    Kan du finne et kvadrat, en trekant og en sirkel? Kan du finne to stjerner?
  4. Lek med farger:
    Hvor mange brikker med noe gult på kan du finne? Alle båtene har seil med ulike farger, kan du navnene på noen av fargene?
  5. Lek med tall:

    Legg tallene på rekke. Si navnet til hvert tall: “En, to tre…”. Kan du finne tallet 4? Tallet 2 er oransje, kan du finne tallet 2?
  6. Lek med mengder:
    Kan du finne en brikke med fem ting på? Hvor mange gulrøtter har kaninen tryllet frem? Kan du finne to brikker som blir 9 til sammen (for eksempel 6 og 3)?
  7. Lek med størrelser: Play with sizesKan du sortere kvadratene fra minst til størst? Hvilken sirkel er den aller minste? Hvilken trekant er den største? Hvilken stjerne er hverken størst eller minst, men midt imellom?
  8. Snakk om bildene:
    Velg ut noen bildekort og snakk om det dere ser. Hvilken form har ballen? Hvem tror du skal leke med ballen? Hvor kan vi gå for å leke med en ball? Pleier du å ha med deg ball til badestranda?
  9. Syng en sang:
    Bruk brikkene som sangkort, for eksempel:
    Blinke, blinke stjernelill
    Lille Petter Edderkopp
    Bake kake søte
  10. Lag en historie:

    Velg ut noen av bildekortene og lag deres egen historie. Hvis det er flere barn som leker, kan hvert barn få en brikke hver. Deretter kan alle barna lage en historie sammen, der de forteller litt hver ut fra sin egen brikke: “Det var en gang en bjørn som hadde sovet hele vinteren…”.
  11. Tell sidene på figurene:
    Hvor mange sider har en trekant? Kan du telle sidene på kvadratene?
  12. Spill memo:
    PVelg ut noen brikker, bland og legg de med bildesiden ned. Finn så to og to like brikker.
  13. Øv på begreper og motsetninger:
    Bjørnen på bildet sover, hva er det motsatte av å sove? Tror du det er kaldt eller varmt utenfor hiet til bjørnen? Hva med inne i hiet?
  14. Øv på preposisjoner:
    Hvilke kaker står på den øverste hyllen? Hvilke står på den nederste? Står bakeren foran eller bak kakene sine?
  15. Finn vennene dine:
    Del ut en brikke til hvert barn i en gruppe med flere barn. La barna gå rundt og finne vennene sine, med andre ord de andre barna med brikker som matcher deres egen.
  16. Finne 10-er venner med Match Learner Tall og Mengder: 
    Legg ut alle brikkene med bildesiden opp. Den første spilleren skal nå finne to og to brikker som blir til 10 når man legger sammen svaret, for eksempel kortet med 5 frosker og kortet med et 5-tall. Når første spiller har tatt to kort, går turen videre til neste spiller, som også skal finne to kort som kan bli tiervenner (for eksempel 6 og 4).
  17. Spill Match Learner Tall og Mengder med terning:
    Ta i bruk 2 terninger med prikker fra 1 til 6. Legg ut alle kortene med bildesiden enten opp eller ned. Kast terningene, tell hvor mange øyne terningene har, og finn en brikke på bordet som tilsvarer dette tallet. For eksempel, hvis terningene viser tre prikker, kan man plukke opp brikken med et 3-tall, eller brikken med tre former. Turen går deretter videre til neste spiller, som gjør det samme.
  18. Tallmusikk-leken med Match Learner Tall og Mengder:
    Plukk ut alle tallbrikkene fra 1 til 12 og legg brikkene på gulvet med bildesiden opp. Spillerene setter seg i en ring rundt brikkene. Spilllederen begynner så å spille musikk. Nå musikken stopper, om å gjøre å ta brikken med tallet 1 først. Den som tar brikken først vinner runden.  Så begynner musikken å spille igjen, og når musikken stopper er det førstemann til å ta brikken 2. Slik fortsetter spillet til alle brikkene på gulvet er tatt. Man kan også begynne på tallet 12 og gå nedover til tallet 1. Den som nå har flest brikker til slutt utkåres til vinner.
  19. Lag klokka/dagtimeplen med Match Learner Tall og Mengder:
     Plukk ut alle tallbrikkene fra 1 til 12. Ta opp en brikke (for eksempel tallet  8), og spør barna hva man kan gjøre kl. 8 på morgenen. Barna svarer da kanskje “Spise frokost”. Brikken legges så ned på sin rette plass for å lage en klokke på bordet eller gulvet. Deretter tar man opp tallet 9 og spør hva barna pleier å gjøre kl. 9. Slik fortsetter man med alle tallene, og når man er ferdig ser man at man har laget en klokke. Dette er en fin måte å snakke om og jobbe med tidsbegrepet.
  20. Lag en ny spillvariant:
    Gi en gruppe barn og/eller voksne spillet og fortell dem at dette er et spill som ikke har noen regler ennå. Spør om de kan lage noen gøye spilleregler til spillet. Vi elsker alle nye ideer til spillene våre, og vil veldig gjerne legge dine fantastiske ideer ut på denne siden. Send oss gjerne nye forslag til ghd@matchlearner.no